|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aptitudes à écrire en anglais
|
Aptitude à écrire en anglais | |
---|---|
Niveau 1 | De 21 à 54 |
Niveau 2 | De 55 à 88 |
Niveau 3 | De 89 à 112 |
Vos résultat sont valides pour une période indéterminée, à condition que les normes applicables aux tests ne changent pas.
La période d'attente pour réécrire ce test est de 180 jours.
Une fois la session d'évaluation terminée, les tests et les feuilles de réponses sont retournés à la section des Normes de renouvellement du personnel et services d'évaluation, à Ottawa, pour en faire la correction. La feuille de réponses, sur laquelle vous avez inscrit toutes vos réponses, est lue par un lecteur optique. Vos réponses sont comparées électroniquement avec la clé de correction et par la suite le bureau des ressources humaines prépare un rapport sur vos résultats qui vous sont communiqués.
Puisque le test des Aptitudes à écrire en anglais est un outil d'évaluation standardisé, vous être interdit de discuter ou de partager son contenu. Ne pas se conformer à cette règle et/ou s'engager dans une pratique frauduleuse se traduira par des mesures disciplinaires.
Q1. Puis-je consulter le cahier de test et ma feuille de réponses pour connaître mes erreurs?
R1. Vous ne pouvez pas consulter ou obtenir une copie du cahier de test car cet outil d'évaluation standardisé est protégé par la Loi sur l'accès à l'information. L'article 22 de cette loi stipule :
« Le responsable d'une institution fédérale peut refuser la communication de documents contenant des renseignements relatifs à certaines opérations - essais, épreuves, examens, vérifications - ou aux méthodes et techniques employées pour les effectuer, et dont la divulgation nuirait à l'exploitation de ces opérations ou fausserait leurs résultats. »
Vous pouvez toutefois examiner votre feuille de réponses en présence d'un conseiller en ressources humaines mais vous ne pouvez pas voir la clé de correction.
Q2. Pourquoi mon résultat du sous-test de vocabulaire est-il si peu élevé?
R2. Ce sous-test est divisé en deux sections, la première vise les synonymes et la seconde, les antonymes. Nous avons remarqué qu'un certain nombre de personnes, par erreur, choisissent des synonymes au lieu d'antonymes dans la seconde section. Alors 15 points sur un total de 27 sont perdus. Il est donc important de bien lire les directives pour chaque section du test.
Q3. Quels sont mes droits de recours?
R3. Vous pouvez vous prévaloir de vos droits de recours si vous estimez avoir subi un traitement arbitraire.
Si vous désirez faire une demande de rétroaction individuelle (RI), vous devez faire parvenir au bureau des ressources humaines un formulaire de Demande de RI ( RC136 ) dans les sept (7) jours civils suivant la date de notification de vos résultats. Vous devez, dans votre demande, préciser pourquoi vous réclamez une RI.
Si vous croyez toujours avoir été traités de façon arbitraire après avoir reçu une RI, vous devez faire parvenir un formulaire de Révision de la décision (RD) (RC135 ) au bureau des ressources humaines dans les sept (7) jours civils suivant l'obtention de vos résultats de la RI.
Les relectures ne sont plus intégrées au processus de recours. Afin de faire une demande de relecture, vous devez envoyer par télécopieur au (613) 952-0925 votre feuille de résultats et la lettre connexe ainsi qu'une note demandant une relecture à la section des NRPSÉ dans les sept (7) jours civils suivant la date de notification de vos résultats. Le résultat de la relecture vous sera communiqué par courriel ou par télécopieur normalement dans les dix (10) jour civils suivant votre demande.
Il n'y a pas de recours officiel pour les processus de sélection externe, de plus, les demandes de relecture ne seront pas acceptées. Les gestionnaires sont encouragés à répondre aux préoccupations des candidats.
Q4. Je crois avoir fait une erreur lorsque je remplissais ma feuille de réponses, est-ce que vous pouvez y voir?
R4. Non, la section des NRPSÉ ne peut qu'évaluer les réponses telles qu'inscrites sur la feuille de réponses. La section des NRPSÉ ne vérifie pas les cahiers de test pour examiner si des réponses y ont été inscrites puisque vous ne devez pas écrire dans les cahiers.
Q5. Est-il possible qu'une erreur se soit produite lors de l'évaluation de ma feuille de réponses?
R5. Étant donné qu'il existe une procédure d'évaluation rigoureuse, il est peu probable qu'une erreur se serait produite. Seulement 0.1% des résultats des tests à choix multiples ont dû être ajustés à la suite d'une relecture manuelle. Les raisons habituelles de la modification d'un résultat sont 1) le candidat n'a pas noirci suffisamment les cercles sur la feuille de réponses et/ou 2) le candidat n'a pas effacé entièrement la réponse initiale après l'avoir changée.
Q6. Quelle est la période d'attente et de validité pour ce test?
R6. Vous devez attendre que la période d'attente de 180 jours soit écoulée avant de reprendre ce test. Votre résultat demeurera valide indéfiniment jusqu'à ce que vous réécriviez le test. À ce moment, le résultat obtenu prévaudra sur le résultat antérieur.
La période d'attente du test des Aptitudes à écrire en anglais (Writing Skills in English) n'a pas d'impact sur la période d'attente du test des Aptitudes à écrire en français.
Q7. Est-ce que les tests à choix multiples sur les Aptitudes à écrire en français et sur les Aptitudes à écrire en anglais sont le résultat d'une traduction de texte?
R7. Les versions française et anglaise ne sont pas des traductions. Elles sont toutefois équivalentes. Il est entendu que les principes de grammaire diffèrent et ne s'appliquent qu'à une seule langue. Par conséquent, il ne conviendrait pas de rédiger un test selon une langue et d'en faire la traduction pour obtenir le test dans la deuxième langue.
Q8. Pourquoi les notes de passage sont-elles différentes entre les tests sur les aptitudes à écrire en français et les aptitudes à écrire en anglais?
R8. Les notes de passage pour ces tests ont été établies selon une méthode précise. Des spécialistes en la matière provenant de différentes sections de l'ARC ont été choisis pour effectuer cet exercice. Un groupe évaluait le test en anglais et un autre, le test en français. Les deux groupes de spécialistes devaient évaluer le pourcentage de personnes, par exemple, performant au niveau 1 qui réussiraient chaque question du test. Le groupe francophone effectuait cet exercice séparément du groupe anglophone. Ainsi, dans le but d'obtenir le même pourcentage de candidats qui réussi chacun des niveaux, pour le test anglais et le test français, les notes de passage ont dû être établies de la façon suivante :
Aptitudes à écrire en anglais | Aptitudes à écrire en français | ||
---|---|---|---|
Niveau 1 | De 21 à 54 | Niveau 1 | De 67 à 75 |
Niveau 2 | De 55 à 88 | Niveau 2 | De 76 à 82 |
Niveau 3 | De 89 à 112 | Niveau 3 | De 83 à 112 |
Q9. Si je ne réussi pas le test des Aptitudes à écrire en français, est-ce que je peux subir le test des Aptitudes à écrire en anglais (Writing Skills in English) dans le cadre du même processus de sélection?
R9. Vous pouvez subir le test des Aptitudes à écrire dans la langue officielle de votre choix seulement si le processus de sélection sera utilisé pour combler des postes bilingues. Ainsi, vous devez, avant de faire l'examen dans une langue quelconque, confirmer votre intention de faire le test des Aptitudes à écrire en français (B303) et le test des Aptitudes à écrire en anglais (Writing Skills in English) (B300), afin de vous prévaloir du meilleur résultat à l'étape de l'évaluation ou du placement.
Des directives générales et trois exemples de questions ont été préparés pour chacun des sous tests. Lisez attentivement les directives pour chaque section et essayez de répondre aux questions. Ensuite, vérifiez vos réponses avec la clé de correction à la dernière page.
Section I
This section consists of sentences that may contain spelling errors. Each sentence is split into four segments preceded by the letter (a), (b), (c), or (d). At the end of each sentence, the choice "(e) no error" also appears. Your task is to determine which one of the sentence segments (if any) contains a word that is spelled incorrectly. Indicate your response by selecting (a), (b), (c), or (d). Choose (e) only if you believe the sentence does not contain a spelling error.
1. |
Yesterday, (a) neather my brother nor I were able to go to school because the (b) weather was very (c) stormy and our road was (d) inaccessible. (e) no error
|
2. |
The (a) committee spent the (b) whole evening (c) argueing about how to make up the year's shortfall in (d) revenue. (e) no error
|
3. | The (a) answers to the test questions were (b) accidentely left on the board, and a number of students took full (c) advantage of this rare (d) opportunity. (e) no error |
Section II
Choose which of the four words shown is spelled incorrectly. Each word is identified as answer choice (a), (b), (c), or (d). The choice "(e) no error" appears at the end of each line. Indicate your answer by selecting (a), (b), (c), (d), or (e).
4. |
(a) adolescence
(b) article (c) government (d) asisstance (e) no error |
5. |
(a) grammar
(b) magazine (c) mathamatics (d) interfere (e) no error |
6. |
(a) marriage
(b) oscillate (c) separate (d) quarter (e) no error |
The questions in this subtest consist of a sentence that may contain incorrect use of punctuation or capitalization. Read the sentences carefully and identify the error(s). Errors may include incorrect use of or missing punctuation and capitalization. Some sentences may contain more than one error, and others may contain none. Whatever the case, you should choose only one answer. Indicate your response by selecting (a), (b), (c), (d), or (e). Below are the names given to the various forms of punctuation:
Comma | , |
Period | . |
Colon | : |
Apostrophe | ' |
Quotation marks | « » |
Question mark | ? |
Exclamation mark | ! |
7. |
My brother, Frank is an accountant who works for the government.
(a) capitalization (b) period (c) comma (d) both a and c (e) none of these |
8. |
Yesterday, my father and mother celebrated their fortieth wedding anniversary, and they left for a Mediterranean cruise.
(a) comma (b) period (c) capitalization (d) question mark (e) no error |
Section I
Each question in this section presents four sentences. Identify which sentence is grammatically correct. Indicate your response by selecting (a), (b), (c), or (d).
9. |
(a) Last week, we cut down the tree that we had planted 20 years ago, and we cried bitter tears as the saw made the final cuts.
(b) Last week, we cut down the tree that we had planted 20 years ago, we cried bitter tears as the saw made the final cuts. (c) The tree that we had planted 20 years ago last week was cut down and we cried bitter tears as the saw made the final cuts. (d) The tree was cut down last week after 20 years and we cried. |
10. |
(a) The Prince, having realize that he was fatally wounded, quickly recounted the tale of treachery and deceit.
(b) The Prince quickly recounted the tale of treachery and deceit when he realized that he was fatally wounded. (c) When he realized that he was fatally wounded the Prince quickly recounted the tale of treachery and deceit. (d) Having realized that he was fatally wounded the tale of treachery and deceit was quickly recounted. |
11. |
(a) The desperate mother pleaded with the judge to sentence her son to community service because she were terrified at the thought him going to prison.
(b) The desperate mother was terrified at the thought of her son going to prison, so she pleaded for community service. (c) Pleading with the judge for community service, the mother was desperate and didn't want her son to go to prison. (d) The desperate mother pleaded with the judge to sentence her son to community service because she was terrified by the thought of her going to prison. |
Section II
This section consists of a sentence in which words or groups of words are highlighted in bold. Read each sentence carefully, and then choose which of the highlighted word(s) represents an error in grammar. Each word or group of words is preceded by the letter (a), (b), or (c). If none of the highlighted word(s) is grammatically incorrect, then choose answer (d) "no error." Indicate your response by selecting (a), (b), (c), or (d).
12. |
The party (a) was beginning to (b) become dull, so Jean and Christine (c) called a taxi to take her home. (d) no error
|
13. |
The class (a) were going (b) on a trip to the (c) Museum of Civilization. (d) no error
|
14. | The book (a) was very special as (b) they had been (c) passed down through three generations. (d) no error |
This subtest consists of paragraphs that each contains four sentences. Read each paragraph carefully, and then choose the most logical sequence for the sentences. Indicate your response by selecting (a), (b), (c), or (d).
15. |
(a) By the end of January, many people experience what is known as "cabin fever." (b )Winters in Canada are cold and long. (c) The symptoms are irritability, depression, and frustration. (d) To treat this ailment, some people go on vacation to a warm destination while the rest of us just grit our teeth until spring.
(a) A-B-C-D (b) A-C-D-B (c) D-A-C-B (d) B-A-C-D |
16. |
(a) The hardened soap was cut into bars and left to cure for a month. (b) In the early pioneer days, modern luxuries such as ready-made soap were non-existent. (c) During the soap-making process, hot lye and fats were mixed together and left for a few days to harden. (d) People made their own crude, harsh soap with items they kept on hand in the kitchen.
(a) A-B-C-D (b) B-D-C-A (c) D-A-C-B (d) B-A-C-D |
Section I
Select the word or phrase among the various options that best defines the word in bold. Indicate your response by selecting (a), (b), (c), or (d).
17. |
Repulsive
(a) disgusting (b) beautiful (c) cluttered (d) untidy |
18. |
Ominous
(a) happy (b) threatening (c) perfect (d) stormy |
19. |
Lenient
(a) severe (b) wise (c) not strict (d) abusive |
Section II
Select the word or phrase among the various options that is the opposite of the bolded word. Indicate your response by selecting (a), (b), (c), or (d).
20. |
Versatile
(a) well-rounded (b) poorly dressed (c) inflexible (d) lively |
21. |
Hostile
(a) aggressive (b) arrogant (c) slight (d) amicable |
22. |
Gentle
(a) rough (b) delicate (c) clumsy (d) nice |
Sous-test 1 : Basic Spelling
Section I
1. |
The correct answer is (a). The word "neather" should be spelled "neither."
|
2. |
The correct answer is (c). The word "argueing" should be spelled "arguing."
|
3. | The correct answer is (b). The word "accidentely" should be spelled "accidentally." |
Section II
4. |
The correct answer is (d). The word "asisstance" should be spelled "assistance."
|
5. |
The correct answer is (c). The word "mathamatics" should be spelled "mathematics."
|
6. | The correct answer is (e). There are no spelling errors. |
Sous-test 2 : Capitalization and punctuation
7. |
The correct answer is (c). A comma should be inserted directly after the name "Frank."
|
8. |
The correct answer is (e). There are no errors in this sentence.
|
9. | La bonne réponse est (e). Il n'y a aucune erreur dans cette phrase. |
Sous-test 3 : Grammar
Section I
9. |
The correct answer is (a). In (b), the conjunction "and" should be inserted after the word "ago." In (c), the phrase "last week" is misplaced. In question (d), a comma should be placed before the word "after" and after the word "years."
|
10. |
The correct answer is (b). In (a), the word "realize" should be substituted with the word "realized." In (c), a comma should be inserted after the word "wounded." In (d), a comma should be inserted after the word "wounded."
|
11. | The correct answer is (b). In (a), the word "were" should be substituted with the word "was." In (c), there is a misplaced modifier in the first clause. Misplaced modifiers are single words, phrases, or clauses that do not point clearly to the word or words they modify. In (d), the word "her" should be substituted with the word "him." |
Section II
12. |
The correct answer is (c). The word "her" should be substituted with the word "them."
|
13. |
The correct answer is (a). The word "were" should be substituted with the word "was."
|
14. | The correct answer is (b). The word "they" should be substituted with the word "it." |
Sous-test 4 : Sentence sequencing
15. |
The correct answer is (d). Sentence (b) is the introductory sentence. Sentence (a) introduces the main topic of the paragraph. Sentence (c) gives further detail regarding the topic. Sentence (d) provides a concluding idea.
|
16. | The correct answer is (b). Sentence (b) is the introductory sentence. Sentence (d) introduces the main topic of the paragraph. Sentence (c) gives further detail regarding the topic. Sentence (a) provides a concluding idea. |
Sous-test 5 : Vocabulary
Section I
17. |
The correct answer is (a). The word "repulsive" is most similar in meaning to the word "disgusting."
|
18. |
The correct answer is (b). The word "ominous" is most similar in meaning to the word "threatening."
|
19. | The correct answer is (c). The word "lenient" is most similar in meaning to the phrase "not strict." |
Section II
20. |
The correct answer is (c). The expression that is opposite in meaning to the word "versatile" is "inflexible."
|
21. |
The correct answer is (d). The expression that is opposite in meaning to the word "hostile" is "amicable."
|
22. | The correct answer is (a). The expression that is opposite in meaning to the word "gentle" is "rough." |
Date de modification : 2007-03-15 |
Haut de la page |
Avis importants |