<
 
 
 
 
×
>
Vous consultez une page Web conservée, recueillie par Bibliothèque et Archives Canada le 2007-11-25 à 06:09:10. Il se peut que les informations sur cette page Web soient obsolètes, et que les liens hypertextes externes, les formulaires web, les boîtes de recherche et les éléments technologiques dynamiques ne fonctionnent pas. Voir toutes les versions de cette page conservée.
Chargement des informations sur les médias

You are viewing a preserved web page, collected by Library and Archives Canada on 2007-11-25 at 06:09:10. The information on this web page may be out of date and external links, forms, search boxes and dynamic technology elements may not function. See all versions of this preserved page.
Loading media information
X
Canada Revenue Agency Government of Canada
Skip to content area (Access key: x)
Skip to side menu (Access key: y)

Writing Skills in French
Multiple-Choice Test
(WSF-MCT)

Proficiency Levels 1, 2 and 3
Candidate Handbook

November 2006. Test number: B303


Note:

For simplicity, the masculine gender is generally used to represent males and females throughout this document.



Description of the test

This standardized assessment tool was developed to assess the technical competency, "Writing Skills in French." This technical competency is defined in the Canada Revenue Agency's (CRA) competency catalogue as follows:

Able to produce clear, concise, logical and grammatically correct written material in French in the form of reports, briefing papers or other documents. Able to convey information in French accurately and to obtain desired results. Able to use a variety of writing styles and approaches in French as appropriate to the circumstances and intended readership.

The CRA uses a proficiency scale for all its technical competencies, including Writing Skills in French. This proficiency scale ranges from level 1 (basic knowledge) to level 5 (expert capability). The Writing Skills in French - Multiple-Choice Test (WSF-MCT) is designed to assess levels 1, 2 and 3 (levels 4 and 5 are assessed via other assessment tools). The following is a description of each level:

  • Level 1: Basic skills in spelling (must be able to spell commonly misspelled words), capitalization and punctuation.

  • Level 2: Basic skills in spelling, capitalization, punctuation, vocabulary, grammar (e.g., pronoun-subject agreement, knowledge of basic verb tenses), and sentence construction.

  • Level 3: Ability to write while respecting the mechanical principles of writing (i.e., grammar, spelling, punctuation and capitalization, and vocabulary).

The job competency profile determines whether Writing Skills in French is a required competency for that job and the required level.

The test is divided into five subtests and assesses the following:

Subtest 1: Orthographe (Basic Spelling)
Ce sous-test est divisé en deux sections. Dans la première section, vous devez indiquer s'il y a une(des) faute(s) d'orthographe dans les phrases présentées. Cette section comporte 17 questions. Dans la seconde section, vous devez choisir, parmi une liste de quatre mots présentés, celui qui n'est pas écrit correctement. Cette section comporte 9 questions.

Subtest 2: Ponctuation et emploi de majuscules (Capitalization and punctuation)
Ce sous-test comporte 24 questions. On vous présente des phrases qui pourraient contenir des erreurs de ponctuation et/ou de majuscules. Vous devez relever les erreurs. Dans certains cas, il peut y avoir plusieurs erreurs et, dans d'autres cas, il peut ne pas y en avoir. Parmi les erreurs possibles, on peut citer un usage incorrect, une ponctuation manquante ou encore l'absence de majuscules.

Subtest 3: Grammaire (Grammar)
Ce sous-test est divisé en deux sections. La première section vous demande d'indiquer la phrase qui est bien construite grammaticalement; elle comprend 6 questions. La seconde section vous demande de choisir le mot ou le groupe de mots qui comporte une erreur grammaticale; elle comprend 11 questions.

Subtest 4: Séquence logique de phrases (Sentence sequencing)
Ce sous-test de 18 questions vous demande de choisir la séquence de phrases la plus logique afin que le sens du paragraphe soit clair.

Subtest 5: Vocabulaire (Vocabulary)
Ce sous-test est divisé en deux sections. La première section, qui contient 12 questions, vous demande de choisir le mot ou l'expression qui définit le mieux le mot en caractères gras. Dans la seconde section, qui contient 15 questions, vous êtes appelé à choisir le mot ou l'expression qui a le sens contraire du mot en caractères gras.

The time allotted for this test is ninety minutes (1.5 hours). It consists of 112 multiple-choice questions. For each question there are 4 or 5 possible answers; you are to choose the answer that you think is correct. Each correct answer is worth 1 point. No points are deducted for incorrect answers.

The following table depicts results and associated levels.

Writing Skills in French
Level 1 67 to 75
Level 2 76 to 82
Level 3 83 to 112

Your scores are valid for an indefinite period of time provided that the test standards do not change.

The retest period for this test is 180 days.



Tips on preparing for the test

  • If you have a disability that could affect your test performance you must inform the responsible Human Resources Advisor, as soon as possible, so appropriate accommodations can be made.

  • Determine the exact location, date, and time of the test.

  • You may find it useful to review textbooks on grammar, sentence structure, and writing techniques. Try the following references: Le Guide du rédacteur (Ministre des Travaux publics et Services gouvernementaux Canada 1996).

  • Use memory aids to help with spelling (e.g., in French: Je m'aperçois qu'il n'y a qu'un « p »).

  • Practice doing crossword puzzles to enhance your vocabulary and spelling.

  • Practice answering the sample test questions under time limits to become more accustomed to time pressures.

  • Practice by having a friend dictate sentences to you, and then check your spelling.

  • Seek coaching on writing skills from someone who has strong writing skills. Ask this individual to review a sample of your writing and give feedback on its style, organization, mechanics, and ideas.


Tips for the day of the test

  • If you do not feel well on the day of the test and find that this will impact on your test results, inform the responsible Human Resources Advisor to make alternate arrangements if possible.

  • Arrive in plenty of time so that you do not feel rushed or overly stressed. You will not be admitted to the testing room once the testing session is in progress.

  • Bring a photo ID card, your PRI (for CRA employees only) or applicant number (for non-CRA candidates) with you at the testing session.


Tips when taking the test

  • Read the instructions thoroughly and completely before you begin.

  • Calculate how much time you can spend on each question in order that you do not run out of time.

  • Read each question carefully. Make sure you understand the question before answering.

  • Try to determine an answer before you look at the choices, but make sure you read all of the choices before identifying a final answer. If you are not sure of the answer, eliminate the responses that you think are incorrect and then choose one from those remaining.

  • Do not spend too much time on any one question, as doing so may prevent you from having sufficient time to complete the test. If after carefully reviewing the responses you are uncertain which one is correct, move on to the next question. When you have come to the end of the test, return to the question(s) that you skipped.

  • Some questions have four possible choices and other questions have five possible choices so make sure to record your answer correctly on the answer sheet.

  • Record only one response per question using the pencil provided. A question with more than one response will be recorded as incorrect. Responses recorded in ink cannot be "read" by the scanner.

  • If you finish the exercise before time is up, review your work. This is time well spent.

  • If you are not finished and the test time is almost up, use what time is left to quickly complete the answer sheet, even if you did not fully read all the questions. Again, there is no penalty for incorrect answers.


After the test

When the test is over, the test and answer sheets are returned to Resourcing Standards and Assessment Services in Ottawa for scoring. The answer sheet, on which you have entered all your answers, is fed through an optical reader. Your answers are electronically compared to the answer key, and a report of your results is then produced by the human resources office and forwarded to you.

Since the Writing Skills in French is a standardized assessment tool, you are not allowed to discuss or share its content. Failure to comply with this regulation and/or engaging in a fraudulent practice will result in disciplinary action.



Frequently Asked Questions

  • Q1. Can I view my test and answer sheet to see where I made mistakes?

    A1. You cannot view or obtain a copy of the test booklet because this standardized assessment tool is protected by the Access to Information Act. Section 22 of this act stipulates that:

    "The head of a government institution may refuse to disclose any record requested under this Act that contains information relating to testing or auditing procedures or techniques or details of specific tests to be given or audits to be conducted if the disclosure would prejudice the use or results of particular tests or audits."

    You are, however, allowed to view your answer sheet in the presence of a Human Resources Advisor but not the answer key.



  • Q2. Why is the result of my vocabulary subtest so low?

    A2. This subtest is divided into two sections: the first deals with synonyms, and the second deals with antonyms. We have noted that a number of candidates mistakenly select synonyms rather than antonyms in the second section. In doing so, the candidate loses 15 out of 27 points. It is critical that you read the instructions carefully for each section of the test.



  • Q3. What recourse rights do I have?

    A3. You may exercise your right to recourse if you feel you have been treated arbitrarily.

    To request Individual Feedback (IF), you must send a Request for Individual Feedback - Resourcing Decision form (RC136) to the Human Resources (HR) office within seven (7) calendar days from the date of notification of the results. In your request, you must provide detailed information as to why you are requesting IF.

    Following the IF, if you feel your concerns have not been answered you may send a Decision Review (DR) request form (RC135 ) and send it to the HR office within seven (7) calendar days from the date of receiving the IF.

    Rescores are no longer part of the recourse process. Therefore, to request a rescore, you must fax your test result sheet with the accompanying letter and a note requesting a rescore to the RSAS Section at (613) 952-0925 within seven (7) calendar days from the date of notification of your results. The result of the rescore will be sent to you by e-mail or by fax usually within ten (10) calendar days.

    There is no formal recourse nor will requests for a rescore be accepted for external selection processes. Managers are encouraged however to respond to the concerns of the candidate.



  • Q4. I think I made a mistake when filling out my answer sheet. Can you verify this for me?

    A4. No. The RSAS Section can only assess the answers as they are provided on the answer sheet. The RSAS Section will not verify the test booklets to see whether answers were recorded in it as it is forbidden to write in the booklets.



  • Q5. Is it possible that an error occurred during the correction of my answer sheet?

    A5. It is highly unlikely that an error occurred, given the stringent correction process in place. Only 0.1% of the multiple-choice test results have to be adjusted after being scored manually. When a score does change, it is usually because 1) the candidate did not completely darken the circle as instructed and/or 2) the candidate changed an answer but neglected to completely erase the original answer.



  • Q6. What is the retest and validity period for this test?

    A6. You must wait until after the re-test period of 180 days has elapsed before you can take the test again. Your test result will remain valid indefinitely unless you rewrite the test, at which time the score you obtain will then become your most recent and valid score.

    The 180 day retest period for the Writing Skills in French (Aptitudes à écrire en français) does not impact on the retest period for the Writing Skills in English test.



  • Q7. Are the English and the French Writing Skills - Multiple-Choice Tests a direct translation of one another?

    A7. Although equivalent, the English and French versions are not direct translations of the other. As the principles of grammar are different between the two languages, it would not be appropriate to create the test in one language and then create a direct translation for the other language.



  • Q8. Why are there different pass marks for the Writing Skills in English and Writing Skills in French?

    A8. Pass marks for the tests are set using a specific process. Experts from various sections of the CRA were chosen to carry out this process. One group assessed the English test. Another group assessed the French test. The two groups of experts estimated the percentage of people, for instance, performing at level 1 who would pass each question on the test. The groups of experts in writing did this exercise separately for the French questions and the English questions. Therefore, to obtain the same percentage of candidates passing each level in the English and French tests, the pass marks had to be set as follows.

    Writing Skills in French Writing Skills in English
    Level 1 67 to 75 Level 1 21 to 54
    Level 2 76 to 82 Level 2 55 to 88
    Level 3 83 to 112 Level 3 89 to 112


  • Q9. If I am not successful on the Writing Skills in French test (Aptitudes à écrire en français), can I write the Writing Skills in English test for the same selection process?

    A9. You may write the Writing Skills Test in the official language of your choice only if the selection process will be used to staff bilingual positions. To do so, you must confirm, prior to taking the test in either language, whether it is your intent to write both the Writing Skills in English test (B300) and the Writing Skills in French test (Aptitudes à écrire en français) (B303) and avail yourself of your best result at the assessment phase or placement phase.



Sample test questions

General instructions and practice questions have been provided for each of the subtests. Read the instructions carefully for each section and try the test - then compare your answers with the answer key at the end.


Subtest 1: Orthographe (Basic spelling)

Section I

Cette section est composée de phrases qui peuvent contenir une(des) faute(s) d'orthographe. Chaque phrase est divisée en quatre segments précédés par la lettre (a), (b), (c) ou (d). Le choix « (e) aucune erreur » figure également à la fin de chaque phrase. Vous devez déterminer quel segment de la phrase contient une faute d'orthographe (s'il y a lieu). Indiquez votre choix en sélectionnant la lettre correspondante. Choisissez (e) seulement si vous pensez que la phrase ne contient pas de faute.

1. Hier, ni mon (a) fraire ni moi n'avons pu (b) aller à l'école car il faisait mauvais temps et les (c) routes étaient (d) impraticables. (e) aucune erreur

2. Le (a) document expliquait (b) comment il fallait (c) utiliser la machine pour (d) optenir de bons résultats. (e) aucune erreur

3. L'ordinateur (a) montrait des signes de (b) faiblese et il était (c) difficile de (d) travailler avec cet appareil. (e) aucune erreur


Section II

Dans cette section, vous devez choisir, parmi quatre mots présentés, celui qui n'est pas écrit correctement. Chaque mot représente un choix de réponses possible, et est précédé par la lettre (a), (b), (c) ou (d). Le choix « (e) aucune erreur » figure à la fin de chaque question. Indiquez vos réponses en choisissant (a), (b), (c), (d) ou (e).

4. (a) adolescence
(b) article
(c) gouvernment
(d) assistance
(e) aucune erreur

5. (a) grammaire
(b) bulletin
(c) agèbre
(d) interférence
(e) aucune erreur

6. (a) mariage
(b) basculer
(c) fichier
(d) prendre
(e) aucune erreur


Subtest 2: Ponctuation et emploi de majuscules (Capitalization and punctuation)

Ce sous-test est composé de phrases qui peuvent contenir des erreurs d'emploi de ponctuation et/ou de majuscules. Lisez attentivement chaque phrase et repérez l'erreur ou les erreurs. Les erreurs peuvent comprendre l'usage incorrect de la ponctuation, la ponctuation manquante ou encore l'absence de majuscule. Dans certains cas, il peut y avoir plusieurs erreurs et, dans d'autres cas, il peut n'y en avoir aucune. Indiquez vos réponses en choisissant (a), (b), (c), (d) ou (e). Voyez ci dessous les noms donnés aux divers signes de ponctuation :

Virgule ,
Point .
Deux points :
Apostrophe '
Guillemets " "
Point d'interrogation ?
Point d'exclamation !


7. Mon frère Francis travaille pour le gouvernement
(a) majuscule
(b) point
(c) virgule
(d) a et c
(e) aucune erreur

8. Lorsqu'elle prépara sa liste de courses, elle y inscrivit lait, jus d'orange, salade, oeufs.
(a) virgule
(b) majuscule
(c) deux points
(d) b et c
(e) a, b et c
9. Hier, mon père et ma mère ont célébré leur dixième anniversaire de mariage et ils sont partis faire une croisière en Méditerranée.
(a) virgule
(b) point
(c) majuscule
(d) point d'interrogation
(e) aucune erreur


Subtest 3: Grammaire (Grammar)

Section I

Dans cette section, chaque question comprend quatre phrases. Vous devez repérer la phrase qui est grammaticalement bien construite. Indiquez vos réponses en choisissant (a), (b), (c) ou (d).

10. (a) La semaine dernière, nous avons coupé l'arbre que nous avions planté il y a vingt ans et cela nous a fait beaucoup de peine.

(b) L'arbre que nous avions planté il y a vingt ans la semaine dernière nous l'avons coupé et cela nous a fait beaucoup de peine.

(c) La semaine dernière l'arbre il y a vingt ans que nous avions planté nous l'avons coupé et cela nous a fait beaucoup de peine.

(d) Cela nous a fait beaucoup de peine la semaine dernière nous l'avons coupé l'arbre que nous avions planté il y a vingt ans.

11. (a) La fée, ayant décidé de donner aux enfants du monde quelques instants de rêve, fit apparaître un jardin merveilleux rempli de mille secrets.

(b) La fée fit apparaître un jardin merveilleux rempli de mille secrets ayant décidé de donner aux enfants du monde quelques instants de rêve.

(c) La fée de donner aux enfants ayant décidé du monde quelques instants de rêve fit apparaître un jardin merveilleux rempli de mille secrets.

(d) Ayant décidé de donner aux enfants du monde quelques instants de rêve fit apparaître un jardin rempli de mille secrets la fée.

12. (a) C'était un spectacle vraiment effrayant la tempête faisait rage sous la force du vent et tous les arbres se penchaient.

(b) La tempête faisait rage et tous les arbres se penchaient sous la force du vent; c'était un spectacle vraiment effrayant.

(c) La tempête se penchaient sous la force des arbres qui faisaient rage; c'était un spectacle vraiment effrayant.

(d) Un spectacle vraiment effrayant c'était la tempête faisait rage et tous les arbres se penchaient sous la force du vent.


Section II

Dans cette section, chaque question comprend une phrase avec des mots ou des groupes de mots en caractères gras. Vous devez lire chaque phrase attentivement, puis trouver le mot ou le groupe de mots qui comporte une erreur grammaticale. Chaque mot ou groupe de mots est précédé par la lettre (a), (b) ou (c). Si aucun des mots en caractères gras ne comporte d'erreur grammaticale, choisissez (d) « aucune erreur ». Indiquez vos réponses en choisissant (a), (b), (c) ou (d).

13. La soirée (a) commençait à (b) être ennuyeuse, alors Jean et Christine (c) appelèrent un taxi pour rentrer chez eux. (d) aucune erreur

14. La classe (a) sortaient aujourd'hui (b) pour aller visiter (c) le Musée de la Civilisation (d) aucune erreur

15. Le cuisinier (a) préparait un repas spécial pour (b) célébré le changement (c) d'année (d) aucune erreur


Subtest 4: Séquence logique de phrases (Sentence sequencing)

Ce sous test comprend des paragraphes de quatre phrases. Vous devez lire chaque paragraphe attentivement et trouver la séquence de phrases la plus logique afin que le sens du paragraphe soit clair. Indiquez vos réponses en choisissant (a), (b), (c) ou (d).

16. (a) Vers la fin janvier, de nombreuses personnes au Canada souffrent d'un malaise passager. (b) Les hivers canadiens sont longs et froids. (c) Les symptômes de ce trouble sont l'irritabilité, la dépression et la frustration. (d) Pour surmonter ce malaise, certaines personnes prennent des vacances au soleil, mais les autres continuent à claquer des dents jusqu'au printemps.

(a) A-B-C-D
(b) A-C-D-B
(c) D-A-C-B
(d) B-A-C-D

17. (a) L'homme bravait la tempête à bord de son navire. (b) Puis il sombra avec son bateau dans les eaux profondes de l'océan. (c) Il était courageux comme peu d'entre nous le serions dans de telles circonstances. (d) Les lames lui frôlaient le visage chaque fois que son bateau descendait dans le creux d'une vague.

(a) A-B-C-D
(b) A-C-D-B
(c) D-A-C-B
(d) B-A-C-D


Subtest 5: Vocabulaire (Vocabulary)

Section I

Dans cette section, vous devez choisir, parmi les choix offerts,le mot qui définit le mieux le mot en caractères gras. Indiquez vos réponses en choisissant (a), (b), (c) ou (d).

18. Malsain
(a) nuisible
(b) sain
(c) robuste
(d) macabre

19. Doux
(a) délicat
(b) douillet
(c) abrupt
(d) sévère

20. Radieux
(a) éclatant
(b) sombre
(c) triste
(d) amusant


Section II

Dans cette section, vous devez, parmi les choix offerts, choisir le mot qui a le sens contraire du mot en caractères gras. Indiquez vos réponses en choisissant (a), (b), (c) ou (d).

21. Tannant
(a) agréable
(b) ennuyeux
(c) fatigant
(d) lassant

22. Polisson

(a) fripon
(b) sage
(c) espiègle
(d) désobéissant

23. Méchant
(a) mauvais
(b) malintentionné
(c) bon
(d) cruel





Answer Key:

Subtest 1 - Orthographe

Section I

1. La bonne réponse est (a). Le mot « fraire » s'écrit « frère ».
2. La bonne réponse est (d). Le mot « optenir » s'écrit « obtenir ».
3. La bonne réponse est (b). Le mot « faiblese » s'écrit « faiblesse ».


Section II

4. La bonne réponse est (c). Le mot « gouvernment » s'écrit « gouvernement ».
5. La bonne réponse est (c). Le mot « agèbre » s'écrit « algèbre ».
6. La bonne réponse est (e). Il n'y a aucune faute d'orthographe.


Subtest 2: Ponctuation et emploi de majuscules

7. La bonne réponse est (b). Il manque un point à la fin de la phrase.
8. La bonne réponse est (c). Il manque deux points avant le mot « lait ».
9. La bonne réponse est (e). Il n'y a aucune erreur dans cette phrase.


Subtest 3: Grammaire

Section 1

10. La bonne réponse est (a). Dans la phrase (b), l'expression « la semaine dernière » doit être placée après « nous l'avons coupé », et il faut une virgule après « vingt ans ». Dans la phrase (c), l'expression « il y a vingt ans » suivie d'une virgule doit être placée après le mot « planté » et il faut une virgule après « la semaine dernière ». Dans la phrase (d), l'expression « cela nous a fait beaucoup de peine » doit être placée à la fin de la phrase et précédée d'un point virgule.
11. La bonne réponse est (a). Dans la phrase (b), il faut une virgule après le mot « secrets ». Dans la phrase (c), les mots « ayant décidé » précédés d'une virgule doivent être placés après le mot « fée » et il faut une virgule après le mot « rêve ». Dans la phrase (d), les mots « la fée » précédés d'une virgule doivent être placés avant le mot « fit ».
12. La bonne réponse est (b). Dans la phrase (a), l'expression « c'était un spectacle vraiment effrayant » doit être suivie d'un point virgule. La phrase (c) devrait se lire « La tempête faisait rage et, sous la force du vent, tous les arbres se penchaient; c'était un spectacle vraiment effrayant. » Dans la phrase (d), le mot « c'était » doit être placé au début de la phrase, et il faut un point virgule après le mot « effrayant ».


Section II

13. La bonne réponse est (d). Il n'y a aucune erreur grammaticale.
14. La bonne réponse est (a). Le mot « sortaient » doit être remplacé par « sortait ».
15. La bonne réponse est (b). Le mot « célébré » doit être remplacé par « célébrer ».


Subtest 4: Séquence logique de phrases

16. La bonne réponse est (d). La phrase (b) est la phrase d'introduction. La phrase (a) introduit le sujet du paragraphe. La phrase (c) nous donne plus de détails à propos du sujet. La phrase (d) contient la conclusion.
17. La bonne réponse est (b). La phrase (a) est la phrase d'introduction. La phrase (c) introduit le sujet du paragraphe. La phrase (d) nous donne plus de détails à propos du sujet. La phrase (b) contient la conclusion.


Subtest 5: Vocabulaire

Section I

18. La bonne réponse est (a). Le mot « nuisible » est celui qui se rapproche le plus du sens du mot « malsain ».
19. La bonne réponse est (b). Le mot « douillet » est celui qui se rapproche le plus du sens du mot « doux ».
20. La bonne réponse est (a). Le mot « éclatant » est celui qui se rapproche le plus du sens du mot « radieux ».


Section II

21. La bonne réponse est (a). Le mot « agréable » a le sens contraire du mot « tannant ».
22. La bonne réponse est (b). Le mot « sage » a le sens contraire du mot « polisson ».
23. La bonne réponse est (c). Le mot « bon » a le sens contraire.



More Ways to Serve You!

Date modified:
2007-03-15
Return to
Top of page
Important notices